Zichtbaar zijn is niet alles

Ik betrapte mezelf er van de week op dat ik tegen een klant zei: je moet zichtbaarder worden. Wat een dooddoener. Iedereen zegt dat. Maar hoe pak je dit dan aan? Is het dan de bedoeling dat je hele dagen op social media platformen, zoals Instagram en facebook post? Fout gedacht!

De kunst is om zinvol zichtbaar te worden

Verdiep jezelf in je doelgroep

Wie is je doelgroep? Wat spreekt je doelgroep aan? Op welke sociale media is je doelgroep actief? Dat zijn zaken die je moet weten om gericht zichtbaar te zijn. Instagram is bijvoorbeeld meer gericht op De doelgroep van Facebook is bijvoorbeeld anders dan die van Instagram. Alle middelbare scholieren zijn actief op Instagram, terwijl er juist een hoop volwassenen boven de 40 nog niet actief zijn op Instagram, maar juist wel op Facebook. Dus is je doelgroep jongeren? Dan zou het slim zijn als je actief bent op Instagram, maar is je doelgroep volwassenen, dan is het misschien slimmer om actief op facebook te worden. Elk medium heeft namelijk zijn eigen kenmerk. Facebook is vooral bouwen aan een community met bijvoorbeeld privé groepen en Instagram is meer visueel en interactief.

Beter één social media goed doen dan alles half

Ben jij niet actief op alle social media? Geen probleem. Het is veel slimmer om je op één of een paar social media te richten. Het is namelijk belangrijk dat de social media die je gebruikt ook ergens aan bijdraagt. Zorgt het voor meer zichtbaarheid of klanten? Ja? Dat betekent dat je gericht zichtbaar bent. Het heeft geen nut als je heel de week op alle sociale media platformen actief bent, terwijl het nergens aan bijdraagt en niks oplevert. Krijg je bijvoorbeeld maar 3 likes op Instagram? Dan is het slimmer om je op een andere manier zichtbaar te maken.

Social media is niet heilig

Niet alleen social media zorgt voor zichtbaarheid. Krijg je door social media geen zichtbaarheid? Ga dan op zoek naar een tijdsbesteding die wel klanten oplevert! Je kunt ook een relatie bellen en fysiek een kopje koffie drinken of een belletje plegen. Als het maar leid tot klanten, want wat is tenslotte je doel? Klanten werven

Probeer af en toe een nieuwe sociale media

Weet je niet of een nieuwe sociale media iets zal bijdragen? Probeer het. Gebruik je bijvoorbeeld nog geen LinkedIn of Instagram, maar denk je dat je doelgroep hier wel actief op is? Dan is het goed om het te gaan uitproberen. Of ken je stay keen al? Misschien levert die sociale media je wel wat op. Klanten? Meer zichtbaarheid? En dat is natuurlijk je doel. Sluit het dus niet uit om nieuwe sociale media te gaan proberen. Ook ondernemers hebben last van fomo -fear of missing out. Vergeet niet dat je nooit op een medium moet zitten, omdat iedereen het doet en let op de tijd die je erin steekt, ten opzichte van het rendement.

Waarom is zichtbaar zijn zo belangrijk?

Je doel is natuurlijk klanten. Mensen moet je eerst kennen en als je wilt dat mensen je kennen moet je zichtbaar zijn. Ze moeten weten wie jij bent en je bedrijf. Het is de bedoeling dat ze je willen en dat doe je met branding. Daarna zullen ze pas kopen. En die mensen dat is niet iedereen, maar dat is je doelgroep waar je potentiële klanten zitten.

Tijd voor bezinning

Check regelmatig wat social media je oplevert en denk goed na wat je ermee wilt bereiken. Het is belangrijk om niet je doel uit het oog te verliezen, zeker met sociale media waar soms heel veel tijd in sluipt en je met elke like (beloning), er nog meer wil en er nog meer tijd in steekt. Herken je dat? Wil jij de juiste media inzetten? Dan staat ons team voor je klaar. Kom gezellig een keer langs voor een kopje koffie.

Is je interesse gewekt?

Laat een berichtje achter. Dan nemen we contact met je op voor een koffiemoment via Zoom of in ons ‘Pakhuis’!

Gewerkt voor