Kerst komt eraan. Een van mijn klanten kwam gisteren om advies voor een mooie prijswedstrijd onder haar klanten. Ze had het goed bedacht: de wedstijd had een duidelijke link met haar producten en met kerst! En leuk om aan deel te nemen.
Als eerste het minder leuke deel van het organiseren van een wedstijd: het is belangrijk om je te houden aan de regels: de Facebook guidelines en de Nederlandse wetgeving (bijvoorbeeld voor kansspelen!) Let op: Er is altijd een wedstrijdreglement nodig. Neem daarin de verplichte bepalingen uit de Facebook Guidelines op.
Dan volgt het leuke deel: bedenk een origineel en creatief idee en prijs zodat je wedstrijd opvalt. Voor jouw (marketing)communicatiedoelen, is het belangrijk dat je wedstrijd een logische link heeft met jouw bedrijf, product, of diensten. Kies een prijs die veel mensen uit jouw doelgroep graag willen winnen en die ook past bij jouw bedrijf.
Let op: bestaat uw doelgroep uit minderjarigen? Dat is Facebook niet geschikt. Een minderjarige kan op Facebook namelijk geen account aanmaken! Tenminste, het gaat niet zolang een kind of tiener zijn echte geboortejaar invult. Wel kun je dan een Facebook-oproep plaatsen gericht aan de ouders!
Tijd en inspanning
Zorg ervoor dat je geen te grote inspanning vraagt van je fans. Ben je zelfstandig ondernemer, kijk dan hoeveel tijd je zelf aan de follow-up van de wedstijd kunt besteden.
Bepaal de duur van je wedstrijd. Als het te lang duurt, zijn de mensen het al snel beu. Met een te korte wedstrijd bereik je weer e weinig deelnemers.
Promoot jouw wedstrijd. Dat kan via Facebook advertenties en andere sociale media. Zet ook je eigen website en nieuwsbrief in. Zouden je klanten of relaties een gedrukte poster willen ophangen? Op nieuwswebsites kun je soms zelf nieuws plaatsen. Zet je Facebookwedstijd dus op deze websites als nieuwstitem!
Waarom een wedstrijd?
Een goede, passende wedstijd zorgt voor meer bekendheid, versterkt je imago, betrekt jouw klanten bij jouw bedrijf of product en genereert nieuwe volgers op social media.
Wil jij ook een actie op social media? Of een mini marketingcampagne opzetten?
Séphine van Albedo communicatie staat je graag bij!
Bijvoorbeeld met een Inspiratiesessie of Een Uurtje met Séphine