Wat is jouw SSI score op Linkedin?

Een vraag die ik vaak te horen krijg tijdens netwerkbijeenkomsten, advies over Social selling of tijdens een Zoomsessie: wat is SSI en waarop is de SSI gebaseerd?

SSI = Social Selling Index van Linkedin

De SSI score, oftewel de ‘Social Selling Index’ score SSI is

een waarde die aangeeft hoe goed jij bent met Social Selling. Het wordt dagelijks bijgehouden en is voor iedereen op Linkedin op te opvragen via: https://www.linkedin.com/sales/ssi. Zorg dat je eerst ben ingelogd op je Linkedin account dan krijg je direct je score te zien.

De SSI score is een leuk en handig middel om op welk vlak je verbeteringen kunt doorvoeren. Je ziet de gemiddelde scores van mensen uit je netwerk en uit je bedrijfstak. Zo kun je zelf bepalen hoe goed je het doet. De Social Selling index is gekoppeld met Sales Navigator (een betaalde dienst) op Linkedin en deze index heeft dus wel een commercieel sausje.

Vier pijlers
De SSI score is gebaseerd  op de kwaliteit van je LinkedIngebruik en is gebaseerd op 4 onderdelen:

  1. Het neerzetten van je eigen professionele merk
  2. De juiste personen vinden
  3. De interactie aangaan met content
  4. Het opbouwen van relaties

SSI = Social Selling Index van Linkedin

Zet jij jezelf neer als sterk merk? (pijler 1)

Heb je een volledig profiel (All star of Zeer deskundig)?
Wat staat er in je headline?
Wat staat er in je samenvatting/summary?
Heb je al een Linkedin bedrijfspagina en link je daarnaar?
Gebruik je media in je profiel (foto’s, video’s, presentaties, links naar webpagina’s?)
Ontvang je onderschrijvingen voor je vaardigheden?
Schrijf je artikelen/ blogs op LinkedIn?

Benut jij Linkedin om de juiste mensen te vinden? Hoe breid jij je netwerk gericht uit? (pijlers 2 en 4)

Zoek je al mensen via de connecties?
Zoek je mensen via groepen?
Zoek je met de zoekfunctie?
Bekijk jij wie jouw profiel heeft bekeken?
Verzend je linkverzoeken of vraag je iemand in je netwerk om je aan iemand voor te stellen? Zijn je linkverzoeken zo geschreven dat mensen met je willen linken?

Ga jij de interactie aan met anderen? ( pijler 3)

Reageer, deel of like je wel eens content van andere LinkedIn leden?
Reageren, delen of liken mensen op jouw posts?
Hoe sociaal ben jij in je netwerk? Dat woord zit niet voor niks in social selling.
Waarom een hoge SSI goed voor je is:
Hoe hoger de kwaliteit van jouw LinkedIngebruik is, hoe meer voorrang je krijgt in de zoekresultaten van LinkedIn, maar ook in de tijdlijn.

Waarom je je toch niet moet blind staren op je score

Staar je niet blind op het verhogen van je SSI score. Het is een middel en geen doel! Voor de een is een score van 60 goed, voor de ander 80 of 90. Twee voorbeelden: Je krijgt onder andere een hogere score door te linken met directieleden van grote bedrijven. Heeft dat zin als je je op HR-managers, het MKB of zelfstandigen richt? Kijk vooral welke doelgroep voor jou relevant is. Je krijgt ook een hogere score door een artikel te schrijven op Linkedin, maar door het grote aantal korte posts worden artikelen vaak niet gezien. Heeft het wel zin om de nadruk op artikelen te leggen. Wat is de ideale mix voor jou?

Mijn boodschap: Gebruik je SSI als middel om je inzet van Linkedin te verbeteren. Zie het niet als doel. Je doel is: zichtbaar zijn, klanten werven, of bijvoorbeeld conversie. Gebruik Linkedin zodat dit online netwerk bijdraagt aan je doelen. Gebruik je SSI om te ontdekken welke kansen je laat liggen en vaker kunt benutten. Een hoge SSI is ook een middel om via het algoritme meer mensen te bereiken met je berichten, zoals je ziet in het bericht hieronder.   

Wil je werken aan Linkedin?

Wil je weten Hoe Linkedin kan bijdragen aan het succes van jouw bedrijf? Maak gerust een vrijblijvende afspraak met ons. Wij zijn goed in je branding, ghostwriting, het verhogen van je organisch bereik en paid Linkedin- ads voor je bedrijfspagina.

Contacteer ons gerust. Ons team staat voor je klaar! Je bent altijd welkom voor een kopje koffie in onze kantoorvilla of online.

Gewerkt voor