Sluit af met een hekje:
het belang van van hashtags op Instagram

Als MKB bedrijf doorgroeien op Instagram? Dan moet je zeker hashtags plaatsen onder je posts! Deze zorgen er niet alleen voor dat je posts beter vindbaar worden, maar ze zorgen ook voor meer engagement bij je gebruikers. Wist je trouwens dat het gebruik van slechts één hashtag er al voor kan zorgen dat je post gemiddeld 12% meer betrokkenheid genereert?

Hoe werkt dat nu precies met hashtags?

Hashtags op Instagram brengen soortgelijke content samen onder een bepaalde term. Eigenlijk net zoals Google dat doet met zoekwoorden. Gebruikers van de applicatie zoeken voor inspiratie op deze hashtags. Zit jouw leuke, interessante post ertussen? Dan liken ze je en ze gaan je volgen.

Op Instagram kun je maximaal 30 hashtags gebruiken per post. Doe dat ook.

We krijgen vaak te horen: “Ja maar deze (populaire) Instagrammer gebruikt helemaal geen Hashtags en hij krijgt toch 300 likes en het aantal volgers groeit enorm”. Dat komt natuurlijk omdat zo’n Instagrammer, of het nu een persoon is, een band of een merk, bekend is en al een groot bereik heeft. Maar die luxe heb jiij net met 100 tot 10.000 volgers. Dus: Sluit elke post af met 30 hekjes.Wat het beste werkt is een mix van hashtags met een wat hoger en een wat lager bereik. Op deze manier bereik je zowel mensen die meer niche gericht zoeken als mensen die zoeken op de vaak gebruikte termen. Zorg er zeker voor dat je onder elke post enkele unieke hashtags plaatst en wissel deze ook vaak af. Zo wordt je sneller opgepikt door Instagram’s algoritme en dus ook beter vindbaar voor potentiële klanten. Natuurlijk is het wel van belang dat je kiest voor hashtags die relevant zijn voor datgene wat je wil verkopen.

Help! Hoe kom ik aan 30 hashtags?

Een paar hashtags waarover je post gaat heb je zo gevonden. Lukt het niet om er 30 te bedenken? Met verschillende insteken lukt het wel. Kies voor een variatie aan community-, merk- en campagne-hashtags.

#1 De Community hashtag: Dit zijn meestal bredere onderwerpen die mensen met dezelfde interesses aan elkaar verbinden en zo een community creëren.

#2 De Merk hashtag: Meestal zijn merk hashtags je eigen merk- of productnamen. Deze zijn uniek en kun je zelf starten.

#3 De Campagne hashtags: Dit zijn letterlijk hashtags die de naam van een productcampagne dragen. Meestal worden deze enkel gebruikt tijdens de campagne en verliezen ze aan waarde wanneer de campagne op haar einde loopt.

Onze conclusie? Het gebruik van hashtags is echt dé manier om je product of dienst zichtbaar te maken voor je potentiële doelgroep! En natuurlijk hoef je ons niet meteen op ons woord te geloven, probeer het vooral gewoon zelf even uit!

 

Raak je de weg kwijt tussen al die hashtags?

Of weet je niet goed welke interessant kunnen zijn voor jouw bedrijf? We helpen je graag.

Is je interesse gewekt?

Laat een berichtje achter. Dan  nemen we contact met je op voor een koffiemoment via Zoom of in ons ‘Pakhuis’!

Gewerkt voor