Kan niet, bestaat niet!

Ik schrok van de vele reacties van andere ondernemers met de strekking: Kan niet. Op welke vraag? Vandaag las ik (Sephine Laros) op een ondernemersforum deze oproep: “Ik wil een onderneming vanuit huis starten. Een webshop, vlog/blog. Mijn starterskapitaal is 0. Hoe kan ik toch mijn droom na jagen? Ik ben creatief, ondernemend en durf van alles. Wie heeft er tips?” Kan dat niet? Hoezo kan niet? Kan niet bestaat niet. Wat je nodig hebt is een laptop of pc. En gewoon beginnen…

Optie 1: Begin al met bloggen. Verkoop je product (wat je ook kiest) eerst op verschillende platforms zoals de ‘marketplaces’ op Facebook, op Marktplaats of op Etsy ed. Zet social media in. Dat kan allemaal gratis. Bestudeer ondertussen de mogelijkheden om een webshop te bouwen en begin ermee terwijl je al verkoopt via deze platforms. Een website bouwen? Dat kan low budget op Wix.com  of op One.com bijvoorbeeld.

Optie 2: Starten en marktonderzoek in een. Hoe doe je dat? Met zo’n bijna gratis website (zie hierboven) waarop je je product verkoopt en met social media kun je meteen testen of er interesse is in je product/idee en welke variant ervan de meeste kans maakt, zelfs als je je product nog niet hebt. Stel je hebt 3 varianten voor je product bedacht of een product met 3 verdienmodellen. Je kunt dan 3 websites bouwen waar je je verschillende versies van je product promoot en aanbiedt. Deze websites promoot je dan weer ieder afzonderlijk op verschillende social media kanalen om traffic naar je websites te genereren. Op elke website laat je mensen zich aanmelden voor het product of voor meer informatie over het product met een webformulier. Dan zie je dankzij de ingevulde formulieren meteen waar de meeste interesse in is en je bouwt een lijst op met potentiële klanten. Tegenwoordig met alle online mogelijkheden is het allemaal zo eenvoudig. Maak daar dus gebruik van!

Zorg er wel voor dat je een net bevestigingsberichtje stuurt aan de aanmelders waarin je hen bedankt voor de interesse en eerlijk meldt dat je het product er nog niet is. Geef meteen aan dat je het gaat lanceren als er meer dan 100 personen (of welk aantal je ook nodig hebt) geïnteresseerd zijn en dat je ze op de hoogte houdt van de ontwikkelingen.

Zo simpel kan het zijn. Mijn advies: Gewoon starten!
Wil je online starten en een keer advies of inspiratie?  Maak dan een afspraak voor Een Uurtje met Séphine