Hoe maak je een digitale nieuwsbrief? 3 tips!

Er zijn wel 101 tips te bedenken voor het maken van een goede digitale nieuwsbrief. Dit zijn de 3 tips waarmee je een goede start maakt om meer te halen uit je online nieuwsbrieven:

Onze 3 tips op een rij:

1 Stel per nieuwsbrief een duidelijk doel vast

Wat is het doel van je nieuwsbrief? Vaak is dat bij onze klanten je producten of diensten onder de aandacht brengen of een speciale aanbieding doen aan je nieuwsbrieflezers. Verkopen. Of een relatie opbouwen door iets kado te geven: een handige pdf of tips en weetjes delen. Je kunt echter veel meer doelen bereiken met je nieuwsbrief:

Wat zijn nog meer mogelijke doelen voor je digitale nieuwsbrief?

  • Klantbehoud: een top of mind positie behouden.
  • Zorgen voor een extra contactmoment in je communicatiemix.
  • Extra gegevens van je klanten achterhalen.
  • Zorgen dat je lezers in actie komen, zoals:
  • Afspraak maken.
  • Nieuwe klanten aandragen.
  • Kopen of herhaalaankopen.
  • Aanmelden voor een bijeenkomst, training of evenement.
  • En: er zijn nog veel meer doelen te bedenken!

2 Maak je teksten kort & krachtig

Een goede nieuwsbrief is kort. Je nieuwsbrief telt een paar onderdelen of rubrieken. Deze zijn op een hand te tellen. Wist je dat:

  • 95% van de beste mailings 200 woorden of minder bevat per afbeelding?
  • Uit onderzoek blijkt dat 80 woorden het beste resultaat biedt bij (product)afbeeldingen die naar je webshop leiden?

Mensen lezen steeds minder. Dus beperk je onderwerpen per keer en houd het overzichtelijk. Heb je veel onderwerpen, bewaar er een aantal voor je volgende nieuwsbrief. Je beter wat vaker regelmatig mailen met korte berichten, dan één keer met een (te) lange mail.

3 Laat lezers verder lezen op je website met een call-to-action

In de nieuwsbrief verleid je je lezers om meer te weten te komen over een onderwerp of om een een kijkje te nemen bij je aanbieding of product op je website. Daar kun je dan meer informatie kwijt. Met een call-to-action verleid je je lezers om door te klikken en op je website verder te lezen.

Een call-to-action:

  • Bevat een werkwoord. Een ‘actiezin’
  • Is kort en krachtig.
  • Is precies en duidelijk.
  • Wordt afgeleid van de doelen per promotiemiddel.

Voorbeelden call to action:

  • Meld u nu aan op www……
  • Kom je ook op…?
  • Zien wij u …?
  • Kom meedoen tijdens de demosessie in ….
  • Doe de test op….?
  • Wilt u in het hoofd kijken van?
  • Wilt u een cadeautje voor uw verjaardag?

Waarom laat je lezers verder lezen op je website met een call-to-action?

Ten eerste: je nieuwsbrief is geen doel op zich, maar en middel om je doel te bereiken. Met een call-to-action kun je je lezer de volgende stap laten zetten op weg naar dat doel, bijvoorbeeld op je website extra gegevens in vullen of op je actiepagina een product of dienst afnemen.

Ten tweede: dankzij de de call-to-actions met links naar webpagina’s kun je meten hoeveel lezers in een onderwerp geïnteresseerd zijn. In de statistieken van je mailprogramma, zoals Mailchimp, kun je zien of lezers je mail überhaubt openen en of ze doorklikken. Hiermee krijg je inzicht in wat jouw ideale klanten aanspreekt. Zo kun je je online marketing steeds beter op jouw doelgroep afstemmen voor meer resultaat.

Meer uit je digitale nieuwsbrief halen?

Of je nu tips wilt over een funnel, je nieuwsbrief of bijvoorbeeld Mailchimp, bij Albedo Online ben je aan het goede adres.

Meer weten? Bel of app met Séphine: 06-41009867 of stuur een mailtje voor een kopje koffie.

Is je interesse gewekt?

Laat een berichtje achter. Dan nemen we contact met je op voor een koffiemoment via Zoom of in ons ‘Pakhuis’!

Gewerkt voor