De P van plaats: waar ga jij adverteren op social media?

Ken je ze nog de 4 P’s uit de marketingboeken? Prijs Product, Promotie en Plaats? Daar zijn sinds de opkomst van online marketing al heel wat varianten en uitbreidingen op. Maar op welke plaats zit je doelgroep online? Waar kun jij het beste adverteren? Google, Facebook, Instagram, Whats App, Youtube of op LinkedIn? De mogelijkheden zijn eindeloos. aar hoe kies je nu het meest geschikte platform ter promotie van je product of dienst?  

Ontdek met 3 vragen ‘the place to be’:

Om een goede keuze te maken moet je deze 3 vragen voor jezelf beantwoorden:

1 Wie zit er in mijn doelgroep?

Om een geschikt social media platform te kiezen voor de vertoning van je advertenties, moet je eerst een goed zicht hebben over je doelgroep en wat zij willen. Target je op kinderen, jongeren, volwassenen of gepensioneerden? Op welk platform bevinden zij zich het vaakst? Hoe communiceren ze met elkaar op deze platformen? Is dit eerder formeel of informeel? Onderzoek dit grondig en probeer in de huid van je ideale consument te kruipen. Zo kan je gaan communiceren op maat van de klant én op het juiste platform.

Veel social media platformen zijn leeftijdsgebonden:

  • Jongere kinderen bevinden zich vaak op Youtube, al vanaf 2 of 3 jaar samen met hun ouders.
  • Jongeren en jongvolwassenen brengen veel tijd door op Instagram, Messenger en Youtube.
  • Volwassenen vind je meestal terug op Facebook of LinkedIn.
    Ouderen vind je op Facebook.
  • Bijna iedereen zit op Whats App. Je kunt een campagne op Facebook of Instagram combineren met Whats App.

2 Target je op gedrag of op profiel?

Targeting op gedrag is het tonen van advertenties op basis van een bepaald zoekgedrag van de doelgroepen. Denk hierbij voornamelijk aan Google advertenties. Bij targeting op profiel worden er advertenties getoond op basis van een bepaald profiel waaraan de doelgroep voldoet. Facebook ads bijvoorbeeld worden getoond op basis van profiel targeting naargelang de interesses die je hebt geuit in de vorm van likes, comments en shares.

3 Wat kost adverteren en wat is je budget?

Ook je budget zal bepalend zijn tijdens het kiezen van een advertentieplatform. Want uiteraard zit er verschil op de kosten per klik per platform. De kosten hangen af van veel keuzes en het rekenmodel van het advertentieplatform. Hieronder vind je een kort overzicht met een groffe schatting van de kosten per kanaal:

● Linkedin: € 12 per klik
● Twitter: € 4 per klik
● Google: € 2 per klik
● Facebook, Instagram, Messenger: €1,5 per klik
● Pinterest: € 1 per klik
● Snapchat: € 0,40 per klik

Adverteren op social media platformen is goedkoop. Zo kun je op Facebook al adverteren vanaf € 1,- of € 5,- per dag en voor € 50,- per maand adverteer je al op Google. Je bepaalt het zelf en je kunt bijsturen. Hoe beter je bijstuurt, hoe optimaler je rendement wordt.

Tijd voor het echte werk

Na het beantwoorden van deze drie vragen, ben je klaar jouw ideale plaats te kiezen om online te adverteren voor je eigen bedrijf. Tijd voor het echte werk. Heb je nog vragen of verloopt je zoektocht toch niet zo soepel? Neem dan gerust contact met ons op.

Interesse?

Of kijk eerst hoe wij werken

Liever mailen, bellen of appen? Dat kan natuurlijk ook. 

Gewerkt voor